Vigyázz az Achillesz-edre!!!

Akhilleuszt az antik időkben édesanyja a sarkánál fogva lógatta bele a sérthetetlenséget biztosító Sztüx vizébe, ezért testének ez az egyetlen pontja maradt sebezhető. Azóta is elterjedt nézet, hogy az Achillesz-ínuk a leggyengébb részünk. A gerinces.blog.hu összegyűjtötte mi mindent érdemes tudni az Achilles-ín gyulladásáról, hogy a problémát idejében felismerhessük és kezelhessük. Mi vezethet az Achilles-ín gyulladásához?


1. Túlerőltetés
Amikor lejtőn, lépcsőn lefelé, illetve felfelé futunk komoly megterhelés éri az Achillesz-inat. Gyakori lábujjhegyre állás, kerékpározás során, valamint magas sarkú cipőben is nagy megpróbáltatásokat kell kiállnia ennek az ínnak. Az, hogy ez kinél vált ki gyulladást, egyénfüggő, a bemelegítés, nyújtás azonban megvédhet minket a kellemetlenségektől.

2. Bemelegítés hiánya, merev izmok
Sokszor a vádli izomzatának merevsége következtében terheljük túl az Achillesz-ínat, és alakul ki gyulladás, épp ezért ebben az esetben is nagyon fontos a megfelelő bemelegítés, streching.

3. Rosszul megválasztott lábbeli
A túl merev talpú cipőkben is folyamatosan megfeszül az ín, ezért célszerű puha talpú, a lábunkhoz jól igazodó cipőt viselni.

4. Mozgásszervi betegségek
A lábfej befordulása, Ó-láb, magas lábboltozat, sarok és boka problémák esetén ugyancsak nagy terhelésnek van kitéve az achilleszünk. Ortopéd szakorvos, illetve ortopéd cipész segítségével sokat javíthatunk a problémákon. Honnan tudjuk, hogy begyulladt az Achilles-ínunk?

5. Fájdalmat, feszülést, duzzanatot tapasztalunk
Mint oly sok esetben, ilyenkor is a fájdalommal üzen szervezetünk arról, hogy valami nincs rendjén. Hosszas ülés, fekvés után feszülést érezhetünk sarkunk fölött, amely a bemelegedés során idővel enyhül valamelyest. Az ín mentén érzékelt duzzanat, megvastagodás esetén ugyancsak érdemes szakorvoshoz fordulni. Egyéb betegségek is járhatnak a fenti tünetekhez hasonló panaszokkal, ezért a pontos diagnózis megállapítása érdekében mindenképp érdemes szakorvosi állapotfelmérést kérni. Hogyan kezelhetjük az Achilles-ín gyulladását?

6. Pihentessük és rögzítsük a lábunkat!
Amíg az orvos nem diagnosztizálja a betegséget, és nem írja elő a konkrét kezelést, az első és legfontosabb, hogy pihentessük a lábfejünket. Szükség esetén borogathatjuk, jegelhetjük is. A fáslizás, rögzítés is jó megoldás. Alkalmazhatunk gyulladáscsökkentő kenőcsöket is.

7. A sporttal csak kíméletesen!
Ha valaki nem szeretne lemondani a sportolásról, csak olyan mozgásformát válasszon, amely során teljesen tehermentes állapotban van a lába (például úszás).

8. Járjunk fizikoterápiára!
Ha már régóta fennáll ez a betegség, és hosszú időre kiestünk a mindennapos mozgásból, a fizikoterápia segít a gyulladás miatt elgyengült izmok megerősödésében.

9. Szüntessük meg a gyulladást!
Ha szükséges, nem szteroid tartalmú gyulladáscsökkentő szerekkel enyhíthetőek a panaszok. Súlyos esetben helyileg alkalmazott szteroid tartalmú injekciók csökkenthetik a gyulladást.

10. Végső megoldás: sebészi beavatkozás
Elhúzódó, igen komoly panaszok esetén gondolni kell góc jelenlétére, de akár sebészi beavatkozásra is sor kerülhet, melynek során eltávolítják a gyulladás során keletkező kötőszövetet és helyreállítják a károsodott inat.

Az írás az Országos Gerincgyógyászati Központ munkatársainak közreműködésével készült.

KKM / Intersport Keszthelyi Kilométerek
félmaraton, maraton, váltók
Keszthely, 2018. május 19-20.

Névadó szponzor

Kiemelt támogatók